Joo.

Det var nåt viktigt jag hade att skriva om idag. Men kommer inte riktigt ihåg hur jag formulerade det i mitt huvud.
Det var iaf angående böckerna jag läser. jag gillar att läsa sanna böcker. Självbiografier, där människor som har haft det hemskt, skriver hur dom har haft det.

När jag pratar om mina böcker, eller rättare sagt innehållet i dem, får jag ofta höra att jag inte ska läsa såna böcker.

Och varje gång har jag sagt - Jag vet.

Anledningen till det, är att lika ofta som jag läser böckerna, blir jag lika illa berörd.
Nu har jag tänkt om.

Varför skulle jag inte bli illa berörd
? Det är ju ett levnadsöde som ingen människa i världen förtjänar.
varför ska jag inte läsa? Det är ju det böckerna är till för, att folk ska läsa dom, bli berörda, få förståelse, vakna upp och sluta blunda för det som händer omkring oss?

Jag har precis läst ut en bok som heter, snälla pappa, nej. Den handlar om en familj, vilken pojken i huset skriver boken. Pappan i familjen förgriper sig på såväl alla 4 barn, varav en tjej är rullstols-buren, en som är autistisk, denna kastar han även nerför trappen när hon är liten.
Han förgriper sig på hundar, grisar och tvingar även sin son att göra det.
Det som gör saken ännu värre, är att barnens barnvakt också förgriper sig på dessa barn, det är även andra människor som gör det? Vad fan är det för fel på folk?

Jag har läst en bok som heter Skadad, den handlar om en liten flicka, vars hela familj, inkluderar de flesta familjemedlemmar+vänner, förgriper sig på. Dessa förstör den lilla flickan för livet. och hon kommer aldrig växa upp och få ett normalt liv.

Jag har läst ännu en bok som har gjort intryck på mej, jag tror att den heter Såld, den handlar om människor som säljer och köper tonårsflickor, smugglar dom ut ur sitt eget land, lurar av dom deras pass och lämnar dom hos hallickar. Väl hos dessa hallickar blir dom våldtagna på alla tänkbara sätt, urinerade på, spottade på och slagna tills dom gör som dessa hallickar säger. Just denna bok, tog sin ände i Stockholm, tro det eller ej, där fick dom 3 tjejerna bo i en lägenhet mitt i stan. Det sprang karlar där dagarna i ända. Och ingen reagerade?!
I efterhand, när resterande boende har blivit tillfrågad, har dom sagt att dom märkt att det sprungit folk där och tyckt att det var konstigt? Återigen, VARFÖR REAGERADE INGEN?

På mitt jobb möter jag varje dag många många barn, väl medveten om att nåt/några av dom barnen jag mött blir antingen misshandlad, sexuellt uttnyttjat eller på annat sätt försummat. Tanken får mej alldeles hjälplös. maktlös. Och jag önskar verkligen att det finns nåt jag kan göra för dessa barn. I dagsläget finns det inte det. Men en vacker dag ska jag göra min insats i samhället. Hur ska jag annars stå ut med mej själv?

Ja, det var mina tankar idag. Ta hand om er, och det räcker inte att berätta för sina barn att dom inte ska följa med nån gubbe. det är mer troligt att det är nån inom familjen som förgriper sig på dom. Berätta om vad man som vuxen INTE får göra mot ett barn. 

Barnen vet inte, dom har ingen aning om vad som är rätt och fel. Normalt och Inte. Det är vi som lär dom vad som är normalt och rätt. Vad som är fel och onormalt!

Ta hand om er!

Tomas Stenvall, du är mitt allt!

Kommentarer
Postat av: Maria

Tips på andra "bra" böcker: Pojken som kallades det (Dave Pelzer,finns flera uppföljare till den också) och Mamma sa att jag var sjuk (Julie Gregory)

2010-03-04 @ 08:04:33
URL: http://northtwig.blogg.se/
Postat av: josefin Larsson

Skadad har jag läst.. Den blir man riktigt berörd av! Jag är besatt av boken och kan läsa den om och om igen.. Man skulle gärna vilja komma på något vis att hjälpa dessa barn på

2010-03-04 @ 10:37:25
Postat av: Bloggskrivaren

Pojken som kallades det har jag läst, uppföljarna med. mamma sa att jag var sjuk läser jag just nu:)

Säg gärna nån mer bok!



Ja, man önskar verkligen att det fanns nåt vis att hjälpa dom på:(!

2010-03-05 @ 19:24:11
Postat av: Tomas

Älskling du är mitt allt med:)

2010-03-06 @ 15:36:26
Postat av: Anonym

Då tycker jag du ska sknda dej å införskaffa dej en bok som heter en förlorad dotter som en vän till mej precis skrivit :) ^^

2010-03-18 @ 12:46:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0